Sisäinen CRM-projekti

CRM -toimittajan oma järjestelmäprojekti – Dynamics 365 for Sales ja  Project Service Automation

Yksi tämän vuoden kehityshankkeistamme on asiakaspalvelumme kehittäminen ja järjestelmiemme päivittäminen. Taustalla tulee pyörimään luonnollisesti ainakin Microsoftin D365 ja sieltä Sales-, Marketing-, Customer Service- ja Project Service -sovellukset . Tulemme toteuttamaan SLA-asiakkaidemme käyttöön myös portaalin, jonka kautta tikettipyyntöjen kirjaaminen ja seuraaminen on entistä helpompaa.

Prosesseja on hiottu nyt jo viikkoja ja vihdoin viime viikolla näimme Project Servicen ryydittämän prosessin livenä. Tanhupallon sanoin: WAU!




Saammeko missään vaiheessa edes puoli- tai neljännesvalmista?

Kokeneet konsulttimme olivat jaksaneet toistaa samat kysymykset minulle kerta toisensa jälkeen, ja olimme kuivaharjoitelleet viikkopalaverissa prosessin monasti, pieniäkin yksityiskohtia myöten. Minusta alkoi jo tuntua, ettemme saa missään vaiheessa edes jotain puoli- tai neljännesvalmista näytille, aina vaan samoja prosessikaavioita, kenttiä ynnä muuta.

Käyttöliittymä olisi kiva nähdä hyvissä ajoin, vaikkei siellä olisi vielä kaikkia toiminnallisuuksia

Nyt ymmärrän jälleen asiakkaitamme paremmin: käyttöliittymä olisi kiva nähdä hyvissä ajoissa hankkeen aikana, vaikka toiminnallisuuksia ei vielä olisi. Mutta…mutta, kuten itse tulee usein sanottua, Dynamics -ratkaisun rakentaminen menee aina tietomalli edellä, ja se tietomalli sitten kyllä rakentaa itse oman käyttöliittymänsä. Ja nyt oli tarjolla käyttöliittymän lisäksi melko pitkälle konfiguroidut (ja vähän kustomoidutkin) toiminnallisuudet.

Nyt alkaa näyttämään hyvältä, perusprosessimme saadaan turvatusti ja aikataulussa siirrettyä

Seuraavaksi katsomme sekä tuntityö -että huolenpitosopimus -tyyppisten  projektien erityistarpeet. Ja viilataan niitä toimintoja, jotka vielä vaativat viilaamista. Ja alamme pohtia asiakkaiden, henkilöiden, tuotteiden, hinnastojen ja tilausten perustamista uuteen ympäristöön. Samalla testaillaan…ja huhtikuun alusta kirjataan jo tekemiset tänne.

Nyt näyttää hyvältä, perusprosessimme saadaan turvatusti ja aikataulussa siirrettyä (ja samalla tulee jonkin verran visuaalisuutta, helppokäyttöisyyttä ja luotettavuutta työvälineisiin lisää). Tämän jälkeen päästään siihen puoleen kiinni, joka oli isoin asia uudistuksessa: resurssien seurannan, suunnittelun ja ennustamisen työvälineet parantuvat hurjasti. Kaupan päällisiksi saamme sitten tiedon jakamisen helppoutta portaalien muodossa.

Aijai, kun nyt on hyvä fiilis.

Miten edistyy Dynamics CRM -toimittajan sisäinen järjestelmäprojekti? Lue aiemmat blogitekstit aiheeseen liittyen:

2901, 2018

CRM-organisaation muutos

29.1.2018|

Sopeudu tai kuole! Suomalainen liiketoimintaympäristö on muutoksessa: toisille tarjolla on eloonjäämiskamppailua ja toisille menestystä. Yhteistä kaikille on vaatimus [...]

2112, 2017

Millaiset kengät suutarin lapselle

21.12.2017|

Millaiset kengät suutarin lapsi saa? Yksi tulevan vuoden kehityshankkeista on oman asiakaspalvelumme kehittäminen ja järjestelmiemme päivittäminen. Taustalla tulee [...]

By | 2018-03-28T14:44:46+00:00 22.3.2018|Blogi, CRM, Projektit|

About the Author:

Mikko Nordblom
Mikko Nordblomilla on n. 20 vuotta kokemusta IT-alan B2B-myynnistä koulutuksen, laitteiston, laitteistoon liittyvien palveluiden ja liiketoimintaa tukevien tietojärjestelmien osalta (ERP, CRM). Mikko on erikoistunut palvelutuotteiden rakentamiseen. Yksinkertaisuus on valttia palvelun myynnissä, -ostamisessa ja -tuottamisessa – Vaikka palvelun tuottaminen ei todellisuudessa aina yksinkertaista olekaan. Mikko on osa Fenix johtoryhmää sekä yrityksen perustajajäsen.